Året 2025 startade med en lång och kall vår som sedan övergick i ev. varm och torr sommar, med risk för vattenbrist och sinande brunnar.
Höst med kalla vindar och mycket regn långt in i december. Hösten bjöd mycket svamp för de som tog skogspromenader.
Vinter 2026 blev kall, snöig och isig vinter, många träd blev skadade av snölast och stormar. och vår…
Händelser och genomförd verksamhet under verksamhetsåret

Stor uppslutning vid årsmötet

Som vanligt var det ett antal som firade midsommar lunchen nere vid stranden. Vädret var fantastiskt, sol och värme. Här fanns det gott om godsaker för alla. Nästa sommar har en pergola att sitta under för att skydda oss mot sol eller regn

Under två dagar i juli sammaldes ett tiotal händiga personer för att bygga vår fina pergola.

Lördagen den 16 augusti - firade Hasselskogen 50 år som förening. Ca 30 personer samlades för att fira, trots det lite bistra vädret. En fin stämning under den nya pergolan, som även förgylldes med god mat, tipspromenad, sång och musik ackompanjerad av Erland. Under middagen avtackades Christer Svärd för sina många år i styrelsen och som ordförande.

Lång historia som startade redan hösten 2024, men som under sommaren 2025 avslutades med nya brevlådor.

Nu finns det en hjärtstartare i det röda pumphuset mellan Hasselskogen 22 och 24. Dörren till pumphuset är olåst. Jag tycker alla bör kolla igenom/bekanta sig med hjärtstartaren. Det finns en kortfattad bruksanvisning i den tillhörande väskan. Den är självinstruerande att använda och man kan aldrig göra fel då den med automatik läser av hjärtrytmen och endast ger en elstöt vid hjärtflimmer.
Jag antar att de flesta har någon kännedom om HLR (Hjärt och Lungräddning) Det viktigaste är förstås att man larmar och försöker göra något så gott man kan i väntan på ambulans.
Har ni några frågor så är det bara att komma förbi Hasselskogen 11.
Skulle man märka att den gröna bocken som indikerar fungerande batteri ersatts med ett rött kryss så är jag tacksam för ett mail så kan jag ersätta dessa. Som alla batterier så har de en långsam självurladdning.
Tack till: Janne och Karin, Hasselskogen 11.

Brygga börjar bli till åren och behöver ett ständigt underhåll. Under året har det bytts däcksplankor och andra minder underhåll. Brygga blev rejält inlåst i tjock is, dessutom mycket lågt vatten under senvintern.

Arboristen Jörgen var på plats. Trasiga grenar som riskerade att falla över bodarna och långa grenar som hängde ut över bryggan togs ner av Jörgen Brinkhage.






Även detta år sattes snökäppar, det blev kanske i sista minuten då vi fick vänta på dikesröjningen.
Inbrott
Under senhösten hade vi ett inbrott i en av fastigheterna, inget stals. Största skadan var på dörren. Efter denna startades en diskussion omkring Grannsamverkan, intresset var dock ganska svagt från start…

Nog fick vi vinter och snö, från och med nyårshelgen kom det rikligt med snö. I samband med Stormen Johannes och Anna fick vi kraftiga vindar och snö. Björn Fredriksson har på entreprenaduppdrag utfört snöplogning vintertid.

Det ser ut att bli rekordstort deltagande 32 personer som har anmält sig!
Mycket av arbetet fokuserades på att hantera träd som skadats under vinter och stormar. Vädret var typiskt för april, kallt, blåsigt regn och hagel, men alla jobbade på bra. De flesta stannade kvar och avslutade alla jobben. Som vanligt fixade Klubbmästaren korv och fika på stranden.
Vi hade en gedigen lista med uppgifter, de flesta uppgifterna är kring strand och brygga. Men också vägen, bastun, föreningsboden och bryggan fick sig en uppfräschning. Bastun fick ved i det nybyggda vedförrådet.

