Gå till innehåll

Året 2025/26 händelser med bilder

Året 2025 startade med en lång och kall vår som sedan övergick i ev. varm och torr sommar, med risk för vattenbrist och sinande brunnar.
Höst med kalla vindar och mycket regn långt in i december. Hösten bjöd mycket svamp för de som tog skogspromenader.
Vinter 2026 blev kall, snöig och isig vinter, många träd blev skadade av snölast och stormar. och vår…

Händelser och genomförd verksamhet under verksamhetsåret

Årsmöte 2025-06-14, vid stranden.
Stor uppslutning vid årsmötet
Midsommar
Som vanligt var det ett antal som firade midsommar lunchen nere vid stranden. Vädret var fantastiskt, sol och värme. Här fanns det gott om godsaker för alla. Nästa sommar har en pergola att sitta under för att skydda oss mot sol eller regn
Pergolabygge, 12-13 juli
Under två dagar i juli sammaldes ett tiotal händiga personer för att bygga vår fina pergola.
Jubileum, Hasselskogen 50 år
Lördagen den 16 augusti - firade Hasselskogen 50 år som förening. Ca 30 personer samlades för att fira, trots det lite bistra vädret. En fin stämning under den nya pergolan, som även förgylldes med god mat, tipspromenad, sång och musik ackompanjerad av Erland. Under middagen avtackades Christer Svärd för sina många år i styrelsen och som ordförande.
Brevlådor
Lång historia som startade redan hösten 2024, men som under sommaren 2025 avslutades med nya brevlådor.
Hjärtstartare
Nu finns det en hjärtstartare i det röda pumphuset mellan Hasselskogen 22 och 24. Dörren till pumphuset är olåst. Jag tycker alla bör kolla igenom/bekanta sig med hjärtstartaren. Det finns en kortfattad bruksanvisning i den tillhörande väskan. Den är självinstruerande att använda och man kan aldrig göra fel då den med automatik läser av hjärtrytmen och endast ger en elstöt vid hjärtflimmer.

Jag antar att de flesta har någon kännedom om HLR (Hjärt och Lungräddning) Det viktigaste är förstås att man larmar och försöker göra något så gott man kan i väntan på ambulans.
Har ni några frågor så är det bara att komma förbi Hasselskogen 11.
Skulle man märka att den gröna bocken som indikerar fungerande batteri ersatts med ett rött kryss så är jag tacksam för ett mail så kan jag ersätta dessa. Som alla batterier så har de en långsam självurladdning.
Tack till: Janne och Karin, Hasselskogen 11.
Bryggan
Brygga börjar bli till åren och behöver ett ständigt underhåll. Under året har det bytts däcksplankor och andra minder underhåll. Brygga blev rejält inlåst i tjock is, dessutom mycket lågt vatten under senvintern.
Under våren 2026, besiktigas brygga, kättingar och bryggankare av dykare. Helheten så är bryggan OK och bör hålla ytterligare 10-15 år

Arboristen Jörgen var på plats. Trasiga grenar som riskerade att falla över bodarna och långa grenar som hängde ut över bryggan togs ner av Jörgen Brinkhage.

Städdag hösten, 4 oktober Stor uppslutning, närmare 30 personer som jobbade hårt och snabbt, trots det bistra vädret regn och mycket vind från sydost. Ingen eldning pga. det kraftiga vindarna, även om det fanns lä vid den tilltänkta eldplatsen. Ris och grenar hämtades av Björn Fredriksson.
Vägen och utfarten röjdes, grenar samlades i högar, ved staplades, stranden städades, bastutaket sopades och bryggan skurades.
Aktiviteten avslutades med korv och kaffe, där våra duktiga klubbmästare fixade fram en gasgrill pga. av regn
I år lät vi Nils Fransson köra dikena med sin traktor. Det var väldigt behövligt, då det bitvis var kraftig beväxning. Ingen vacker syn efter röjning, resterande får kvarstå till vårstädningen.
Snökäppar
Även detta år sattes snökäppar, det blev kanske i sista minuten då vi fick vänta på dikesröjningen.

Inbrott
Under senhösten hade vi ett inbrott i en av fastigheterna, inget stals. Största skadan var på dörren. Efter denna startades en diskussion omkring Grannsamverkan, intresset var dock ganska svagt från start…

Höst, vinter och vår i Håknäs/Hasselskogen
Nog fick vi vinter och snö, från och med nyårshelgen kom det rikligt med snö. I samband med Stormen Johannes och Anna fick vi kraftiga vindar och snö. Björn Fredriksson har på entreprenaduppdrag utfört snöplogning vintertid.
Städdag våren, den 25 april
Det ser ut att bli rekordstort deltagande 32 personer som har anmält sig!
Mycket av arbetet fokuserades på att hantera träd som skadats under vinter och stormar. Vädret var typiskt för april, kallt, blåsigt regn och hagel, men alla jobbade på bra. De flesta stannade kvar och avslutade alla jobben. Som vanligt fixade Klubbmästaren korv och fika på stranden.

Vi hade en gedigen lista med uppgifter, de flesta uppgifterna är kring strand och brygga. Men också vägen, bastun, föreningsboden och bryggan fick sig en uppfräschning. Bastun fick ved i det nybyggda vedförrådet.
Staffan och Eldfesten.